Bez volné nohy

IMGP9523

 

Pamatuju si ten pocit jako by to bylo dnes. Loni na jaře se všechno zastavilo a já byla najednou bez klientů, jako spousta dalších lidí. "Nemám co ztratit", říkala jsem si, když jsem vyplňovala registraci Na volné noze. Neztratila jsem nic - naopak jsem získala a po nějaké době už klienty z kapacitních důvodů odmítala. Po roce jsem registraci neprodlužovala - byla jsem zahlcená a odpovídání NE na každou novou poptávku mi nedělalo dvakrát příjemně u srdce. Při upravování svých marketingových umů tady na webu jsem vyštrachala i rozhovor, který se mnou Navolnenoze.cz na začátku dělali. Dávám ho sem k počtení vám i sama sobě pro chvíle, kdy ztratím šťávu a nevím, proč ten marketing vlastně dělám. Pro toto. Pro lásku, tvorbu a nekonečný mumraj dění.

Co vás k marketingu a textařině přivedlo, jak jste začínala?

K marketingu a textařině mě přivedla láska k psaní a blogování. V patnácti jsem si založila první blog, ještě na tehdejší platformě od Seznamu Sblog, po škole jsem si „hrála“ s designem, lehkým html, objevovala první SEO a psala hlava nehlava. K tomu přišly první zakázky a brigády na SEO, copy a PR články. Velkým startem a školou v online marketingu pro mě byla práce v rodinné firmě Golf Gate, kde jsem se starala o správu webů, psala novinky, překládala texty na letáky, posílala newslettery a jeden web dokonce i ilustrovala. Díky tomu jsem začala získávat zkušenosti už velmi brzy, mohla pozorovat měnící se svět online reklamy a současné s ním růst a získávat široký rozhled. 

 

Řekla byste, že je váš styl něčím charakteristický, rozpoznatelný na první pohled? 

Osobní psací styl určitě, čtenáři a čtenářky mé prvotiny Zbožňuju tě navždy nebo blogu by ho (doufám) dokázali rozeznat. Mám od nich hezkou zpětnou vazbu, že je texty dokáží chytit a „nepustí“ - to mě těší, protože stejně tak je i píšu – pohlcená kreativním flow, ve kterém neexistuje čas ani prostor, jen slova, která zaplňují bílý papír (nebo textový editor). U textů pro klienty svou osobnost opouštím a naladím se na „tone of voice“ daného produktu či projektu. Pak mezi nimi téměř roboticky přepínám. 

 

Jak přistupujete ke spolupráci s klienty, na čem si zakládáte?

Pro klienty se vždy snažím vymyslet tu nejlepší strategii, ke které někdy patří i doporučení obrátit se na jiného specialistu, pokud vím, že bych jejich požadavky nedokázala splnit na 100 %, nebo nejsme na stejné vlně a spolupráce by časem začala skřípat. Jsem férová, vždy se snažím přijít na to, jak co nejlépe pomoct. Kvalitu práce upřednostňuji před kvantitou, věřím, že příjemce sdělení ocení autentičnost před přetvářkou a snahou hrát si na něco víc. Ke spolupráci vždy přistupuji komplexně, i když jen spravuji soušly, tak stejně projedu web, zkontroluju texty nebo odkazy, které vedou na sítě. Občas někam zavírá šotek a já je ráda opravuji nejen u svých klientů, ale u všech webů, na které zavítám. Čas od času takhle někomu „cizímu“ pošlu email s chybkou, kterou na jejich webu objevím. Je totiž škoda, aby drobné nedokonalosti kazily prezentaci někoho, kdo si s ní dal záležet a ve svém oboru je šikovný. 

 

Mělo vydání knihy vliv i na vaši práci, zájem nebo typ klientů, kteří vás dále oslovovali?

Rozhodně ano! Vydání knihy a touha vymanit se ze stereotypního světa plných úvazků byly prvním krokem do světa freelancerů. Práci na fulltime jsem opustila právě proto, abych ji mohla sepsat a sama vydat. S tím přišlo i postupné vyprofilování svých služeb, ujasnění si toho, co mě baví, naplňuje a umím nejlépe. Zatímco se kniha dotvářela, oslovili mě první klienti speciálně kvůli textům. 

Samotná cesta knihy Zbožňuju tě navždy je sama o sobě kapitolou, která se pořád píše a den ode dne se stává víc a víc součástí mé práce. Po roce ve velkých knihkupectví (Luxor, Knihy Dobrovský) jsem knihu stáhla a utvrdila se v tom, že od první myšlenky po balíček s adresou chci celý čtenářův zážitek vytvářet sama - s nadstandardní péčí, zážitkem při rozbalování a s konceptem udržitelnosti, zrowaste a upcyklace.

 

V rámci marketingu máte poměrně široký záběr, je nějaká oblast, které se věnujete nejraději?

Právě díky širokému záběru je pro mě práce radostí, nikdy se totiž nenudím a každý den můžu tvořit něco nového, co se navzájem doplňuje. Síla a moc marketingu mě fascinuje, baví mě vytváření strategií a analýza. Na sociálních sítích mám ráda přítomnost, okamžité výsledky a rychlé reakce, ale užívám si i dlouhodobé projekty, při kterých vymýšlím koncepty značek a stojím u zrodu nového brandu. Stejně tak mě baví psát články nebo s grafičkou dávat dohromady obecní zpravodaj. To, co mě k marketingu dlouhodobě přitahuje, nejsou jen texty a reklamy, je to celková znalost, která stojí v pozadí a ze které to celé vychází – psychologie, data, znalost příjemců sdělení, předvídání reakcí a chování. Mediální teorie, kterou jsem studovala na vysoké, mi dala stabilní základ, ze kterého vycházím a ráda se k ní “obracím pro radu”. Díky tomu si uvědomuji, jakou sílu má to, co vytvářím. 

 

Která ze zakázek vás profesně nejvíce posunula?

Každá pracovní zkušenost mě něčím obohacuje, velkým kariérním startem byla starost o online marketing v rodinné firmě Golf Gate, intenzivní byly pracovní stáže v Londýně a Swindonu, velmi obohacující byl in-house marketing v Sherlogu. V poslední době to byla spolupráce s designovým studiem Butterflies & Hurricanes, kde jsem se posunula jak profesně, tak lidsky. 

 

Co jsou z vašeho pohledu nezbytné předpoklady pro práci ve vašem oboru?

Dřív jsem si myslela, že to jsou ostré lokty, hroší kůže a žraločí povaha. Dneska už vím, že je to spíš schopnost vidět věci v souvislostech, předvídat reakce cílové skupiny a schopnost vcítit se do koncového zákazníka - schopnost vidět zákazníky jako lidi s potřebami, ne jako chodící peněženky. Dnes klienti oceňují autenticitu, už není potřeba být macho dravec, i princezny jako já dokáží dělat skvělý marketing technologických oborů. 

 

Je náročné se dnes v marketingu či copy prosadit a co byste případně poradila začínajícím kolegům?

Dnešní výběr copywriterů a markeťáků je obrovský, klienti si vybírají silné profily, zajímají je předchozí zkušenosti a konkrétní volnonožec. Spíš než kolegům bych ráda poradila kolegyním, protože se sama stále setkávám se stereotypním znevýhodňujícím genderovým pohledem – buďte přirozené a samy sebou, zdokonalujte se ve svých nejsilnějších stránkách a získejte praxi. Nečekejte, pracujte, zajímejte se. Pokud chcete copywritit, pište a učte se ze svých chyb. Čtěte a vzdělávejte se. Věřím, že sny (i ty pracovní) se plní, ale člověk na nich musí máknout. Pokud chcete pracovat jako kopík nebo v marketingu, začněte hned. Inspirujte se u zkušenějších, získejte zkušenosti na neplacené stáži a dělejte to, co vás baví. Silná osobní prezentace (web, životopis, LinkedIn) jsou skvělé, ale musí za nimi stát opravdové schopnosti.